EXAMENTIP 3: LEG DE LEERSTOF AAN EEN ANDER UIT

 

DE ULTIEME TEST: LEG HET UIT!

Uren in je eentje naar een boek staren gaat een keer vervelen. Wat is nu leuker dan afspreken met een vriend of vriendin en samen studeren? Zo maak je het interactief, kun je elkaar een handje helpen bij pittige onderwerpen en is het ook meteen een stuk minder saai.

Een van de beste methodes om te onderzoeken of je leerstof begrijpt is om het uit te leggen aan iemand anders. Wanneer je de stof moet overbrengen wordt je namelijk geforceerd om er op een andere manier naar te kijken, zeker als de ander geen kennis heeft over het onderwerp. Misschien denk je van jezelf dat je alles begrijpt maar zodra je het probeert over te brengen kun je tegen moeilijke punten aanlopen. Handig, want nu weet je meteen wat je nog een keer moet bestuderen!

Als je met een medestudent leert kan die je mogelijk helpen om de pijnpunten te begrijpen. Het kan ook handig zijn om de stof te bespreken met iemand die er totaal geen verstand van heeft, bijvoorbeeld je oma, opa of buurvrouw. Op die manier zul je het op een makkelijkere manier moeten vertellen, wat jou ook erg kan helpen. Probeer het eens uit!

Er is veel onderzoek gedaan naar leermethodes en welke manier het meest productief is. De Amerikaanse onderwijzer Edgar Dale heeft in 1946 de ‘Cone of Experience’ beschreven in zijn boek. Deze is echter door de jaren heen volledig uit zijn verband getrokken. Het origineel van Dale moet naar eigen zeggen niet al te serieus genomen worden en er waren geen harde cijfers aan verbonden.

Na verloop van tijd hebben veel mensen de cone aangepast en zo is de ‘Cone of Learning’ geboren. In dit geval wel met percentages erbij en volledig afgemaakt met een zogenaamde quote van Confucius (die de figuur zelfs tegenspreekt). Kortom, geloof niet alles wat je op internet ziet.

De originele Cone of Learning

Dale’s Cone of Experience (Dale, 1969, p. 107)

In de originele figuur zit zeker een kern van waarheid: wanneer je iets doet (vertellen of uitbeelden) zul je het waarschijnlijk beter onthouden dan wanneer je iets leest (dat lange biologie hoofdstuk). Iets uitleggen aan een ander helpt dus wel degelijk.

Nog een mooi voorbeeld uit de praktijk: je zit een uurtje (of twee *kuch*) te Netflixen in je pauze. Er is een groot verschil tussen je favoriete serie kijken met een half oog terwijl je op je telefoon zit en je serie kijken wetende dat je vriendin morgen alle details wil horen omdat zij het niet kan zien. In het tweede geval zal je veel aandachtiger kijken en de informatie op een andere manier verwerken.

Zo gaat het ook wanneer je de leerstof morgen moet uitleggen aan je vrijwilliger. Tijdens het leren kun je vast bedenken hoe je de som duidelijk kunt overbrengen. Je moet het dus echt daadwerkelijk begrijpen wil je het iemand anders kunnen uitleggen.

Wil je eens een andere manier van leren proberen of gewoon uit die saaie sleur van studeren – oefenen – repeat? Ga je moeilijke vakken eens doornemen met iemand anders die je ofwel kan helpen ofwel vragen kunt stellen waardoor jij het beter zult begrijpen. Maak het gezellig (maar niet té gezellig uiteraard, er moet nog wel gestudeerd worden) en hopelijk steek je wat van elkaar op. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.