Onze shop is verhuisd naar Confetticampus.nl | Oude bestellingen & facturen blijven hier beschikbaar

Flashcards, hulpverlening en ASS

gebruik flashcards bij autisme stoornis

Flashcards, hulpverlening en ASS

Op maandag 11 maart 2019 woonde ik als ambulant hulpverlener de lezing van Colette de Bruin (gedragsdeskundige autisme en werkzaam als trainer in de methodiek ‘Geef me de 5’ bij. Het thema van deze avond was ‘De aanpak bij autisme’. Voor mij een boeiend thema, omdat ik het vaak terug zie in mijn werk.

Gedurende de avond werden verschillende voorbeelden genoemd en filmpjes getoond. Tijdens de lezing werd benoemd dat mensen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) niets kunnen met ‘loze’ tijd. Daarnaast het visualiseren bij mensen met ASS helpend. Als voorbeeld tijdens deze lezing werd een filmpje vertoond waarin iemand voor loze momenten een bakje met kaartjes en activiteiten heeft, die ze op ieder moment kan pakken als er sprake is van loze tijd. 

Gedurende de lezing werd het voor mij steeds duidelijker: die ene cliënt (jong volwassen vrouw, nt gediagnosticeerd met hoofddiagnose ASS) die ik al bijna een jaar begeleid, maar steeds vast blijft lopen in de dagstructuur en vaak afgeleid raakt, kon ik nog wel eens gaan helpen met de flashcards (www.flashcardsbestellen.n) die ik destijds zelf voor mijn tentamens heb aangeschaft.

Tijdens het begeleidingsmoment met betreffende cliënte vroeg ik haar om een aantal rituelen en lijstjes op te noemen. Zo noemde zij een aantal huishoudelijke taken op die onderverdeeld konden worden onder ‘huishoudelijk kort’ en huishoudelijk ‘lang’. Daarnaast gaf de cliënte aan dat ze ook standaard activiteiten heeft die onder ‘ontspanning’ vallen.

Ik bedankte haar voor haar input en gaf aan dat ik iets voor haar ging maken. Thuis ging ik bezig met de flashcards, maakte hoofdcategorie en verdeelde de taken onder de categorieën.

geplastificeerde flashcards dagindeling
halve flashcards met dagindeling

Toen de kaartjes zo goed als klaar waren, heb ik ze geïntroduceerd. De dag werd ingedeeld door kaartjes op tafel te leggen zodat het visueel werd. Ik gaf de cliënt de opdracht om te gaan oefenen met de kaartjes. Kaartjes klaarleggen, als de activiteit klaar is, ruim je het kaartje weer op, zodat het uit je hoofd is en je verder kan met de volgende activiteit. Cliënte gaf meteen aan dat het heel overzichtelijk voor haar was, en dan ze door middel van het klaarleggen van de kaartjes erachter kwam hoeveel ze soms wel niet wil plannen op een dag. 

Inmiddels gaat het goed met de cliënt en zijn de kaartjes enorm helpend bij het indelen en balanceren van de dagstructuur. Beide hebben we de smaak te pakken, er komen steeds meer kaartjes en categorieën bij. 

Bedankt flashcards, voor het ontwerp van jullie geweldige kaartjes. 

Op verzoek anoniem gepubliceerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.