Gratis verzending NL vanaf € 20,- | BE verzending altijd € 4,95 | Supersnel bezorgd en gratis retour | English

Toetsen halen? Schrijven, leren, droppen!

STABILO X Oxford X Leitner Flashcards

Het nieuwe schooljaar is begonnen en de eerste toetsweken staan alweer rood omcirkeld in de planners. Dé strategie om meteen te knallen? Slim leren! Dat betekent zelf schrijven, leren en droppen zodra je iets kent. Om jou te helpen met de optimale voorbereiding op de eerste toetsen en tentamens hebben STABILO, Oxford, en Leitner Flashcards de handen ineengeslagen.

We’ve got you!

Ja, je moet op tijd beginnen met de voorbereidingen want leren kost tijd. Wij gaan je helpen om dat proces een stuk leuker en efficiënter te maken. Hoe en waarom leggen we hieronder helemaal aan je uit. Bekijk de infographic voor de korte versie of lees hieronder verder.

Schrijven, schrijven, schrijven

Wil je die toetsen halen? Dan werkt zelf schrijven het allerbeste. Maar typen gaat veel sneller! Yup, in het begin wel. Maar je onthoudt veel minder van tekst die je hebt getypt. Dit heeft alles te maken met de manier waarop je brein werkt en hoe informatie wordt opgeslagen. Uiteindelijk ben je sneller klaar met leren als je zelf schrijft. Echt waar!

Waarom je met zelf schrijven beter onthoudt

Kort samengevat: hoe meer moeite je hersenen moeten doen, hoe sneller de informatie wordt opgeslagen in je geheugen. En dat is precies wat je nodig hebt tijdens je toets.


Aantekeningen typen versus schrijven

Simpel voorbeeld: aantekeningen maken tijdens je les of college. Doe je dit op je laptop dan typ je moeiteloos alles mee wat er wordt gezegd. Als je een beetje kunt doortypen, krijg je praktisch alles wat er wordt gezegd zo in je document. Maar hoeveel inspanning hebben je hersens hiervoor moeten leveren?

“De huidige generatie studenten kan zo snel typen dat ze wat gezegd wordt bijna letterlijk overschrijven. Maar zo gaat informatie het ene oor in en weer tien vingers uit. Je hersenen verwerken het niet.”
Paul Kirschner, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. “

Studenten versus docenten op Princeton

Op Princeton University waren ze in 2019 klaar met de discussie tussen studenten en docenten over schrijven en typen. De studenten vonden dat ze veel meer konden noteren met hun laptop tijdens de colleges. De docenten vonden dat de studenten veel te weinig van de colleges meekregen: ze waren alleen maar aan het ratelen op hun toetsenborden. Zoals het een topuniversiteit betaamd werd er een onderzoek uitgevoerd, om deze discussie voor eens en voor altijd te beëindigen.

Er werden 67 studenten geselecteerd die allemaal 5 TedTalks bekeken. De lezingen duurden ongeveer 15 minuten, over onderwerpen die niet algemeen bekend zijn. Om en om moesten de studenten aantekeningen maken bij de TedTalks zoals ze tijdens een college zouden doen. Met een laptop (zonder internet) of met een pen en notitieblok. Hierna werden ze een half uur afgeleid met andere taken en vervolgens kregen ze inhoudelijke vragen over de TedTalks die ze hadden gezien.

De resultaten

Vraag 1: Wat is het verschil in de hoeveelheid aantekeningen?

Dat was eenvoudig: typen gaat veel sneller dan schrijven. De studenten met laptop schreven gemiddeld 310 woorden op, de studenten die zelf schreven gemiddeld 173. Typen was de overduidelijke winnaar.

Vraag 2: Is er een verschil in de kwaliteit van de aantekeningen?

De onderzoekers beantwoordden deze vraag door te kijken naar woordoverlap. Door te analyseren hoeveel uit de scripts woord-voor-woord werd gekopieerd, konden zij zien hoeveel moeite het kostte om de notities te maken. Probeerden de studenten het materiaal te verwerken, of schreven ze alleen maar over wat er gezegd werd?

Uit hun resultaten bleek dat studenten die aantekeningen moesten typen bijna twee keer zoveel “woordoverlap” hadden als studenten die aantekeningen schreven. Dit betekent dat studenten weliswaar meer notities typten, maar dat ze minder nadachten tijdens het typen. 

Daarnaast zagen ze dat de er een verband was met de prestaties. Hoe minder overlap een student had, hoe beter hij de stof onthield. Hoe meer overlap hij had, hoe slechter de student onthield.

Vraag 3: Leidt het schrijven van aantekeningen tot meer leren?

Als je veel pagina’s aantekeningen wilt maken, dan is typen de duidelijke winnaar. Maar wat is beter voor het leerproces?

De onderzoekers ontdekten dat het schrijven van notities leidde tot aanzienlijk meer korte-termijn retentie. Anders gezegd: toen de studenten werden getest om te zien of ze herinnerden wat ze hadden opgeschreven, bleek dat de studenten die hun notities schreven het een stuk beter deden dan de typers.

Het schrijven van aantekeningen leidt inderdaad tot beter leren!

Zelf formuleren

Het eerste grote verschil is dat je zelf moet verwoorden wat je op papier wilt hebben. Je kunt namelijk niet net zo snel meeschrijven als typen. Je zult alles wat je hoort kort en bondig moeten formuleren. Dit zorgt voor een hoop hersenactiviteit en je maakt direct nieuwe verbindingen aan. Hoe meer verbindingen er worden aangemaakt in je brein, hoe sneller en beter de informatie wordt opgeslagen in je lange termijn geheugen.

Je motoriek werkt in je voordeel

Los van bedenken wat je gaat opschrijven, moet je arme brein ook nog nadenken over hoe je het gaat opschrijven. Nog meer werk! Letters, woorden en zinnen op papier krijgen gebeurt niet vanzelf. Je motoriek wordt aangesproken en ook dit zorgt weer voor nieuwe verbindingen.

Kleuren zorgen ervoor dat je dingen nog beter onthoudt

Kleur helpt bij het onthouden van informatie, omdat het ons aandachtsniveau verhoogt. Hoe rijker de informatie is (hoe meer aandacht het vraagt van je brein), hoe beter je het je kunt herinneren en hoe groter de kans is dat het snel in je lange termijn heugen zit.

Het effect van kleur op je studieresultaten

Slim leren

Zelf schrijven werkt dus het beste, daar zijn we uit 😀 Dan is de volgende stap zorgen dat je slim leert. Als je dit handig aanpakt dan ben je binnen no-time klaar voor je toetsen. 

Hier komt het absolute dreamteam om de hoek kijken: samenvatten, flashcards maken en een flinke hoeveelheid vrolijke kleuren gebruiken. 

Samenvatten

Deze methode werkt! Waarom? Omdat je al begint met leren zodra je gaat samenvatten. Je bent bezig met het analyseren van je leerstof en je bepaalt meteen de hoofd- en bijzaken. 

Plus, samenvatten kan ook leuk zijn (ja, echt waar) met de juiste producten. Een superfijn blok van Oxford gecombineerd met de gekleurde point 88 fineliners van STABILO en je kunt helemaal los. Markeer in je samenvatting direct de belangrijkste definities, vragen én onderwerpen waar je veel moeite mee hebt. Die heb je namelijk nodig voor je flashcards.

De blokken van Oxford kun je helemaal volpennen, aan de voor én achterkant. Het dikke Optik papier is superglad, extra wit, compatibel met de SCRIBZEE app en drukt niet door. Dus je kunt accentueren, onderstrepen, dubbel onderstrepen, inkleuren, kleurcoderen, leef je uit. 

Bonus: hoe kleurrijker je samenvatting is, hoe beter je het onthoudt. Want kleuren helpen namelijk ook enorm bij het onthouden van informatie. Kortom, door het samenvatten van de stof heb je de helft van het leerwerk al gedaan.

Flashcards maken

De Leitner Flashcards gebruik je vervolgens om de belangrijkste dingen uit je samenvatting te halen. Noteer de definities die je moet leren en maak vraag & antwoord kaartjes om jezelf te overhoren. Denk ook aan verbanden en schema’s, formules en meer. De Leitner Flashcards zijn er in verschillende formaten, kleuren en zowel met lijn als blanco 300 grams FSC-papier. De kaartjes zijn makkelijk om mee te nemen en je kan er je eigen kleurenfeest van maken. Combineer de kleuren uit je samenvatting met de kaartjes en je hebt direct overzicht. Wat wil je nog meer?

Leren via het Leitner systeem

Hier ga je echt tijd mee besparen, je leert zo effectief en efficiënt mogelijk via een slim leersysteem. De kern van het verhaal is dat je alleen elke dag leert wat je nog niet kent of niet meer kent. Wat je wel kent leer je minder vaak.

Dag 1

Begin met jezelf overhoren en maak meteen 2 stapels. Ken je een begrip meteen? Dan gaat hij naar stapel 2. Ken je hem niet? Dan blijft het op stapel 1.  

Dag 2

De volgende dag begin je weer met alles van stapel 1. Die neem je door en alles wat je kent gaat naar stapel 2. Ken je het nog steeds niet? Dan blijft het gewoon op stapel 1 liggen. 

Daarna pak je de tweede stapel erbij. Ken je een begrip hiervan? Dan gaat hij naar de laatste stapel, nummer 3. Deze leer je pas op dag 5 weer.

Ken je er één niet? Dan gaat die meteen terug naar stapel 1. Als je klaar bent is stapel 2 dus weer leeg. 

Dag 3

Je pakt weer alles van stapel 1 en overhoort jezelf. Ken je er één? Dan gaat hij naar stapel 2. Ken je er één niet? Dan blijft het op stapel 1.

Dag 4

Pak alle kaartjes van stapel 1 en leg wat je kent op stapel 2. Ken je het niet, dan blijft het op stapel 1.

Daarna pak je alles van stapel 2. Ken je het begrip nog steeds? Dan gaat het door naar stapel 3. Kan je het niet? Dan gaat het terug naar stapel 1. Als je klaar bent is stapel 2 dus weer leeg.

Dag 5

Pak alle kaartjes van stapel 1 en leg wat je kent op stapel 2. Ken je het niet, dan blijft het op stapel 1.

Daarna pak je alles van stapel 2. Ken je het begrip nog steeds? Dan gaat het door naar stapel 3. Ken je het niet? Dan gaat het terug naar stapel 1. Als je klaar bent is stapel 2 dus weer leeg.

Als laatste pak je stapel 3. Ken je hiervan een begrip? Dan kun je hem als je wilt droppen, het begrip zit dan echt opgeslagen in je lange termijngeheugen. Heb je hem fout? Dan gaat het kaartje direct terug naar stapel 1. 

Droppen!

Ken je het? Drop het dan! Ken je het nog niet? Leer het dan tot je het kan droppen! Dit heeft twee hele grote voordelen. Het eerste voordeel is dat je niet onnodig tijd verspilt aan dingen die je al kent. Als je iets weet dan hoef je het niet dubbel te leren. Het kan goed voelen door te blijven herhalen wat je al weet, door het Leitner systeem kun je er gewoon op vertrouwen dat het écht kent. 

Het tweede voordeel; je ziet je vooruitgang! Dat is enorm motiverend en het geeft je zelfvertrouwen. Je ziet daadwerkelijk hoeveel je al hebt gedaan (die stapel met gedropte items wordt steeds groter, jeej!) en je weet zeker dat wat daar ligt, je ook daadwerkelijk kent. 

Juist door de dingen te leren die je nog niet goed weet, doe je meer kennis op en ben jij binnen no-time klaar voor je toets. Dat geeft pas een goed gevoel!

STABILO blog X Oxford blog

Toetsen halen? Oxford, STABILO en Leitner Flashcards zijn DE perfecte drie-eenheid!